Sosiaalinen media markkinoinnissa

Tilastokeskuksen mukaan yli puolet suomalaisista käyttää Facebookkia ja kolmasosa Instagramia, mikä lienee jo selkeä syy, miksi sosiaalisen median markkinointi on niin tärkeää. Somessa pysyt ihmisten lähellä alati, ja pystyt vahvistamaan yrityksesi imagoa. Somessa on mahdollisuuksia vaikka kuinka paljon kohdistetusta markkinoinnista verkkokauppaan, mutta ilman eurojen laittamista peliin pääsee myös pitkälle. Nappaa tästä helpot vinkit alkuun pääsemiseksi. 

Facebook

Facebookin käyttäjien keski-ikä on ollut kasvussa ja markkinointipotentiaalia löytyy kolmekymppisissä ja sitä vanhemmissa käyttäjissä.  Facebookissa voit käyttää tekstiä, jota toivottavasti tuet kuvin ja videoin, sillä se tekee julkaisustasi huomattavasti enemmän kiinnostusta herättävän. (Somemarkkinoinnin työkirja)

Instagram 

Instagramia pidetään monesti vain nuorison käyttämänä sovelluksena, mutta se ei ole totta.  Varmaankin jokaisessa sosiaalisen median kanavassa keski-ikä on alkanut nousta, niin myös instagramissa. Instagrammarkkinoinnissa käytetään kuvia ja lyhyitä videoita, joihin on hyvä liittää lyhyt kuvateksti. (Somemarkkinoinnin työkirja)

Postaus vai tarina?

Kuvapostauksilla tarkoitetaan "instafeediin" eli instagram-profiilisi sivulle julkaisemasi kuvia (ja videoita). Niiden julkaisu on hyvä opetella ensimmäisenä, ja muistaa pitää tilisi aktiivisena, postaamalla (eli julkaisemalla) sisältöä säännöllisesti (vähintään kahdesti viikossa). Lue alta avainsanoista sekä muiden käyttäjien merkitsemisestä. 

Jos instapostausten tekeminen on jo tuttu juttu, kannattaa ottaa haltuun myös Tarinat. Tarinat ovat instagramin yläreunaan ilmestyviä, 24 tuntia esillä olevia kuvia ja videoita, joiden sisältö voi olla postauksia arkisempaa. (Esimerkiksi, yrityksen arjesta, päivän lounaasta tms.) Tarinoita on myös hyvä tuottaa säännöllisesti, mahdollisuuksien mukaan jopa päivittäin. Tarinoissa käyttäjien merkitseminen eli tägäämi,nen on erityisen tärkeää, jos toivot toisen käyttäjän jakavasi tarinaasi eteenpäin. 

#hashtag 

Hashtageja eli avainsanoja kannattaa myös liittää kuvateksteihin, jotta julkaisusi löytyy helpommin. Avainsanoja voi hakea instagramin hakutoiminnolla, jolloin löytyy kuvia, joihin tämä avainsana eli hashtag on merkitty. Suositeltavaa on käyttää toimintapaikkakuntaansa, #äänekoski sekä matkailullisesti tärkeää #visitäänekoski. Äänekoskelaisten matkailupalveluiden tarjoajien on suositeltavaa käyttää myös #visitjyväskylä, #keskisuomi ja #centralfinland. Jokaisen yrityksen kannattaakin miettiä omat, toimintaansa liittyvät avainsanat ja käyttää niitä hieman vaihdellen. On hyvä myös ottaa huomioon toiminta-ajatukseensa liittyvät avainsanat, kuten #hotelli tai #kahvila.  Voit myös käyttää yrityksesi nimeä tai slogania avainsanana ja kehoittaa myös asiakkaitasi käyttämän kyseistä hashtagia. (Somemarkkinoinnin työkirja)

@tägääminen

Jotta saisit sisältösi näkymään mahdollisimman suurelle yleisölle, on hyvä merkitä, eli tägätä, muita käyttäjiä, jotta he voivat jakaa julkaisujasi eteenpäin. Äänekoskella on hyvä muistaa @visit_aanekoski lisäksi @visitjyvaskyla, @centralfinland sekä @ourfinland -tilit. Voit tägätä muita käyttäjiä sekä julkaisemiisi kuviin, että tarinoihin. Tarinoista suora jakaminen onnistuu vain, jos tili on merkittynä jaettavaan julkaisuun.

Apua digimarkkinointiin

Digimarkkinointi voi tuntua alkuun turhalta ja pelottavalta uudelta riesalta, mutta on hyvä muistaa, että 2020 -luvulla digimarkkinointi on erittäin oleellinen osa yrityksen markkinointia. 

Somemarkkinoinnin vasta-alkaja voi ottaa avukseen esimerkiksi Somemarkkinoinnin työkirjan, jonka on kirjoittanut Salla Virtanen, ja johon on myös tässä tekstissä viitattu. Kirja on selkeä ja auttaa ymmärtämään somemarkkinoinnin perusteet. Kirjastot ja netti on pullollaan lukemattomia somemarkkinoinnista kertovia teoksia, joten jokainen varmasti löytää tasolleen sopivan. 

Jos kuitenkin tuntuu, että somemarkkinointiin ei ole aikaa, ei sitä silti kannata unohtaa, koska se voi tuoda yrityksellesi merkittävän lisätuoton. Alan ammattilaisia löytyy joka lähtöön ja kannattaakin harkita sisällöntuottajan palkkaamista, mikäli itsellä ei ole aikaa tai mielenkiintoa panostaa asiaan.

Muistathan @visit_aanekoski  #visitäänekoski !