
Matkailun aamukahvit, syyskuu 2020
Tiistaina 29.9. juotiin yhdessä Visit Äänekosken ja Äänehubin järjestämät aamukahvit Piilolan kampuksella. Matkailu- ja markkinointiasiantuntija Saana Peurasaari esitteli matkailun lukuja ja johti keskustelua, joka lähti aktiivisesti käyntiin tulevaisuuden suunnitelmista ja kehittämistarpeista. Tule ensi kerran tapaamiseen mukaan keskustelemaan!
Äänekosken matkailutulo ja -työllisyys
TAK Research on matkailututkimuksiin erikoistunut tutkimusyritys, joka on suorittanut tutkimuksen Keski-Suomen matkailutulosta ja -työllisyydestä vuonna 2018. Koko Keski-Suomen valitön matkailutulo oli tuolloin 331,1 miljoonaa euroa, josta Äänekosken osuus oli 14,4 miljoonaa euroa. Vaikka polttoaineen myynti ja vähittäiskauppa nappaakin siitä ison osan, on majoitus- ja ravitsemistoiminnalla yli kolmas osa koko matkailutulosta alueellamme. Välittömästi majoitus- ja ravitsemistoiminta on tuonut alueellemme 38 henkilötyövuotta, koko matkailutyöllisyyden ollessa 64 henkilötyövuotta.
Välittömiä palkkatuloja matkailun ansiosta työllistyneille tuli 1,9 miljoona euroa, josta he maksoivat kunnallisveroja 0,3 miljoonaa euroa (omaan kotikuntaansa). Kaikien toimialojen liikevaihdosta valittömien matkailutulojen osuus oli 0,8% ja henkilötyövuosista 1,4 %. Kerrannaisvaikutukset mukaan luettuna matkailun kokonaisvaikutukset olivat enintään 20,2 miljoonaa euroa ja kokonaistyöllisyysvaikutukset 77 henkilötyövuotta.
Koronapandemia on vaikuttanut negatiivisesti matkailuun ja Visit Finland arvioi, että vuoden 2018 lukuihin matkailu palaa aikaisintaan vuonna 2023. Ulkomaalaisten matkailijat ovat luonnollisesti lähes kadonneet, mutta kotimaan matkailu on säilyttänyt trendikkyytensä ja ollut selkeästi suosiossa.
Äänekoski pyrkii vastaamaan muuttuneeseen tilanteeseen, Matkailuelinkeinon muutostarpeet ja digitaalinen saavutettavuus -hankehaku (kesken), Vetovoimaa Keitele-Päijänne matkailuun –hankkeeseen sitoutuminen, Matkailustrategian toimien täyttäminen (nettisivujen kehittäminen, reittien kehittäminen, aluekehittäminen). Lisäksi kootaan matkailun yritysryhmähanke, jonka teemana on Sustainable Travel Finland -sertifikaatti yrityksille.
Sustainable Travel Finland -sertifikaatti
Sustainable Travel Finland -sertifikaatti on ilmainen, konkreettinen kestävän matkailun työkalupakki, jonka avulla yrityksen on helppo omaksua kestävät toimenpiteet ja valinnat sekä lisäksi merkki helpottaa kestävän matkailun tarjonnasta viestimistä.
7-askeleinen kestävän matkailun kehittämispolku
1. Sitoutuminen - Kestävän matkailun valtakunnallisiin periaatteisiin sitoutuminen ja asiaa koordinoivan henkilön nimeminen.
2. Osaamisen kasvataminen - E-oppaaseen tutustuminen, valmennukseen osallistuminen, nykytilan kartoitus.
3. Kehittämissuunnitelma - Kestävän matkailun suunnitelman laatien sisältäen kaikki osa-alueet.
4. Vastuullisuusviestintä - Toimenpiteistä viestiminen yleisölle läpinäkyvästi
5. Sertifiointi ja auditiointi
6. Todentamienn ja mitattavuus - Kriteeristön täyttymisen todentaminen, sitoutuminen indikaattoreihin
7. Sopimus ja jatkuva kehittäminen - sopimuksen tekeminen sertifikaatin käytöstä ja voimassaolosta, sitoumus päivittämisestä
Ilmoittaudu Sustainable Travel Finland ohjelmaan alla olevasta linkistä.
Markkinointi
•Jatkuva Ads-markkinointi on käynnissä
•Hiddenaanekoski lähettiläät (osallistuimme kuntamarkkinoinnin SM-kilpailihin, jossa saimme kunniamaininnan)
•Blogi
•Sosiaalinen media: Instagram, Facebook ja Youtube
•Tapahtumat
Visit Äänekosken nettisivut
Kesällä nettisivuilla vierailut ja istunnot kasvoivat reippaasti, lomakuukautena Heinäkuu oli suosituin. Kiinnostavimpia sivustoja olivat tapahtumat sekä luontokohteet. Google Ads -mainonnan kautta kolmen kesäkuukauden aikana istuntoja sivuille tuli yli 2000 kappaletta.
Tehtyjä toimenpiteitä mm.: Matkailuoppaan markkinoinnin ehdotukset sekä remarketing-mainonnan pystyttäminen, konversioseutanta sekä tapahtumaseuranta ja tarkentavien hakusanojen lisääminen.